Yhteisöllisyys

Liikkuvan koulun tarjoamat iloiset hetket yhdistävät

Koulujen henkilökunta kokee Liikkuva koulu -toiminnan vahvistavan yhteisöllisyyttä. Ilon hetket sitouttavat työhön ja auttavat muutoksissa. Oppilaatkin nauttivat yhteisestä tekemisestä.

Liikkuva koulu on koko koulun yhteinen juttu. Väittämän kanssa samaa mieltä on 84 % alakoulujen, 76 % yhtenäiskoulujen ja 63 % yläkoulujen henkilökunnasta. Tämä selviää LIKES-tutkimuskeskuksen vuonna 2018 tehdystä Yhteisöllisyyttä ja iloa – Liikkuva koulu henkilökunnan osallisuuden tukena -julkaisusta.

Helsinkiläisessä Malmin peruskoulussa yhteiset liikuntatapahtumat hitsaavat kolmessa eri rakennuksessa ahertavat joukot yhteen. Oppilaita on 760 ja välimatkaa kolmen eri toimipisteen välillä pisimmillään jopa kilometri.

Tapahtumissa isot auttavat pieniä

Liikunnan ja terveystiedon opettaja Ulla Murorinne arvostaa yhteisiä tapahtumia. Ne ovat hyvä tapa rakentaa yhteisöllisyyttä isossa koulussa.

– Lukuvuoden alussa oppilaat ja henkilöstö kokoontuvat Pukinmäen urheilukentälle. Reppuselkäviesti kuuluu perinteisiin. Ysiluokkalaiset kantavat ekaluokkalaisia selässään. Ysiluokkalaiset saattavat nuorimmaiset päivän päätteeksi takaisin omaan kouluunsa. Kolmepäiväiseen salibandyturnaukseen osallistuvat aina kaikki. Myös tuttua talviliikuntatapahtumaa suunnitellaan ja ihmetellään parhaillaan lumettomassa Helsingissä, luettelee Murorinne Malmin peruskoulun keskeisimmät Liikkuva koulu -tapahtumat.

Eri ikäisiä oppilaita, eri kulttuureja ja erityisoppilaita

Tapahtumat lisäävät me-henkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun oppilaat ja opettajat tapaavat toisiaan mukavissa merkeissä. Murorinteen mukaan koulussa on paljon paitsi eri ikäisiä lapsia, myös eri kulttuureista tulevia oppilaita sekä erityisoppilaita, kuten autismin kirjoon kuuluvia lapsia.

– Opimme paljon asioita ja taitoja toisiltamme. Lapset saavat kokemuksen monenlaisista tavoista toimia. On hyvä rikkoa välillä rutiineja, Murorinne sanoo.

Murorinne uskoo, että vaikka iso ja eri toimipisteissä toimiva koulu tuo omat haasteensa, tarjoaa se myös mahdollisuuksia.

– Pienemmän yksikön tuntu voi olla välillä mukavaa. Ja aina voi tehdä vierailuja ja vastavierailuja toiseen rakennukseen.

Murorinne kannustaakin kaikkia opettajia tekemään rohkeasti yhteistyötä ja lähtemään ulos oman luokan seinien sisältä.

Kokemus, että saa vaikuttaa

Kymmenhenkinen opettajaporukka kokoaa Liikkuva koulu -asioita yhteen noin kerran kuussa koordinaattori Murorinteen johdolla. Kokoontumiset helpottavat tiedonkulkua ja synnyttävät uutta toimintaa. Rehtorit ovat yhtä mieltä kokoontumisten tarpeellisuudesta.

Välituntitoiminta on niin vakiintunutta, että Murorinne melkein jo unohtaa, että sekin on peräisin Liikkuva koulu -ohjelmalta. Välinelainaamo ja liikuttajat ovat luonteva osa arkea ja yhdessä tekemistä.

Murorinne haluaa nostaa esiin vaikuttajaporukan eli innokkaat oppilaat, jotka toteuttavat tapahtumia. Yhtä tärkeitä ovat myös kehittäjät ja ideoijat. Suunnittelu ja toteutus ovat molemmat mukana matkassa ja oppilaat voivat valita mieleisensä tavan osallistua.

– Oppilaille on tärkeää, että he saavat vaikuttaa yhteisiin asioihin, Murorinne linjaa.

Teksti: Katri Klinga

Julkaisu: Rajala, Kämppi, Inkinen & Laine. Yhteisöllisyyttä ja iloa – Liikkuva koulu henkilökunnan osallisuuden tukena. LIKES-tutkimuskeskus 2018.