Oppilaat pelaamassa koripalloa.

Liikkuvan koulun kansainvälinen konsepti vie verkoston osaamista ulkomaille

Lasten vähäinen liikkuminen ja ylipaino ovat haaste kaikkialla maailmassa. Liikkuva koulu -ohjelma on tehnyt suomalaisten koululaisten päivistä aktiivisempia ja viihtyisämpiä jo kymmenen vuotta. Yli 90 prosenttia kouluista kattavaan ohjelmaan on kohdistunut viime vuosina myös kasvavaa kansainvälistä kiinnostusta.

Suomen tapaan toteuttaa opetusta kohdistuu paljon kansainvälistä kiinnostusta, ja Liikkuva koulu on yksi mielenkiintoinen osa Suomen positiivista koulutusmainetta. Kiinnostukseen vastataan Schools on the Move -konseptilla, jota lähdetään viemään ulkomaille Liikkuvalle koululle tyypillisellä tavalla eli yhteistyössä kumppaniverkoston kanssa.

– Konseptin tavoite on vastata Liikkuvaan kouluun kohdistuneeseen kansainväliseen kysyntään, tehdä Suomea tunnetuksi, viedä opettajien osaamista ja tuoda jatkuvuutta myös kansalliseen toteutukseen, ohjelmajohtaja Antti Blom kertoo.

Liikkuvan koulun kansainvälinen konsepti koostuu kolmesta osa-alueesta, joihin liittyy ohjelman ja kumppaneiden tarjoamia palveluita. Osa-alueet ovat aktiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, pedagogikan kehittäminen ja liikkeen lisääminen. Palveluvalikoimassa on muun muassa konsultointipalveluita, tutkimus- ja seurantapalveluita, opettajankoulutusta, sovelluksia sekä tila- ja kalusteratkaisuja.

Lisätietoa konseptista ja palveluista: www.schoolsonthemove.fi