Ulkoluokka-lajikortit

Kuinka uskallan opettaa lajeja, kun en itsekään tunne kaikkea mikä tulee vastaan? Briljanttia tietämystä tärkeämpää on innostunut ja tutkiva mieli.

#ULKOLUOKKA-hankeen verkkosivuilta voi ladata ja tulostaa opetuskäyttöön kauniisti kuvitetut lajikortit. Sivuilta löytyy myös vinkkejä korttien käyttöön, joista alla esimerkkejä.

Ulkoluokka haastaa kaikki ulkona opettavat kasvattajat mukaan ideointiin! Tavoitteena on kerätä 100 vinkkiä #ulkoluokka-hankkeessa syntyneiden upeasti kuvitettujen lajikorttien käyttöön. Lähetä vinkkisi sähköpostilla Aulikki Laineelle (aulikki.laine(a)sykli.fi). Vinkit kootaan vihkoseksi, jonka jokainen voi ladata käyttöönsä #ulkoluokka.fi-sivulta.

Lajikortit voit ladata itsellesi täältä

Kolmivuotisessa #ULKOLUOKKA – liikuntaa ja oppimista lähiluonnossa -hankkeessa on mukana yli 100 opettajaa 50 koulusta 10 paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Ulkoluokka-hanketta voi seurata Facebookissa,Twitterissä ja Instagramissa.

Kyselyleikki

Lajikortit, joissa on teemaan sopivien eläinten tai kasvien kuvia kiinnitetään esimerkiksi pyykkipojalla leikkijöiden niskaan tai pipoon siten, että leikkijä itse ei sitä näe. Kukin yrittää selvittää oman lajinsa toisilta kyselemällä. Kysymyksiin saa vastata vain kyllä, ei tai en tiedä. Esimerkiksi: Olenko suurempi kuin jänis? Osaanko lentää?
Lajin selvittyä voidaan jatkaa korttien ryhmittelyä. Esimerkiksi linnuista voi jakaa omaksi ryhmäkseen kaikki muuttolinnut, Suomessa talvehtivat, petolinnut, vesilinnut tai vaikka yksinkertaisesti kaikki joissa on keltaista, punaista, valkoista.

Liikkuva muistipeli

Tarvitaan parilliset lajikortit, yksi kortti jokaiselle osallistujalle. Valitaan kaksi tai kolme muistipelin pelaajaa. Muut leikkijät eläytyvät saamansa kortin lajiin ja esittävät sitä sovitulla pelialueella liikkuen. Kun joku pelaajista arvelee havainneensa lajiparin, hän pyytää tarkistettavaksi pariksi arveltujen leikkijöiden kortit. Jos arvaus on oikein, pelaaja saa jatkaa arvaamista. Väärän arvauksen jälkeen vuoro siirtyy toiselle pelaajalle. Jatketaan, kunnes kaikki parit on löydetty. Lisäpisteitä voi saada oikein arvatusta lajista.
Kylmällä säällä kaikki voivat olla sekä korttilajien esittäjiä että pelaajia. Omaa pariaan ei saa arvata. Tehtävänä voi myös olla pareittain etsiä parille annetun lajikortin kasvilaji maastosta.

Eliöiden pyydystys – juoksuleikki

Laitetaan muutama lajikortti maahan tai pyykkipojilla kiinni narulle niin, että kaikki voivat ne nähdä. Leikkijät painavat mieleensä yhden lajin lajikorteista. Yksi leikkijöistä asettuu pyydystäjäksi sopivan juoksumatkan päähän toisista. Pyydystäjä asettuu selkä muihin päin ja huutaa arvaten muiden lajeja: “onko metsässä mustikoita?” tai “tänne kaikki kielot!” Kun leikkijän laji huudetaan, on hänen juostava pyydystäjän ohi sovitulle turvalinjalle. Jos pyydystäjä saa leikkijän kiinni, tästä tulee myös pyydystäjä, joka vuorollaan huutaa muiden lajeja. Jos juoksijaa ei saada kiinni, tämä saa palata takaisin pyydystettävien joukkoon. Lopulta jäljellä on joko kaikkein nopein tai vaikeimmin muistettavan lajin keksinyt leikkijä.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Anna Kettunen
Suomen ympäristöopisto SYKLI
anna.kettunen(a)sykli.fi
ulkoluokka.fi

Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 10 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.