Teknologiasovelluksia liikkeen lisäämiseksi

QR-koodit

QR-koodit toimivat kuin perinteiset tehtävälaput tehtäväpisteillä. QR-koodien etu on kuitenkin se että yhteen kuvaan voidaan piilottaa monenlaista tietoa ja saada vaihtelua tehtäviin. Koodin takana voi olla tekstiä, kuvia, ääniviesti, video tai mikä tahansa internetlinkki. Koodit luetaan puhelimella tai tabletilla. QR-koodit yhdistävät ympäristöön tutustumisen ja teknologian.

Kohderyhmä: 4-9 lk

Lisätietoa:

GoNoodle

Hauskoja taukojumppia. Opettajalle helppo tapa keskeyttää perinteinen koulutyöskentely ja tuoda jumppa oppitunnin lomaan. GoNoodlessa erilaista on laaja videopankki sekä mahdollisuus kasvattaa ja kehittää luokan kanssa yhteistä hahmoa. Hahmoa voi kehittää sitä mukaan kun uusia jumppia tehdään.

Kohderyhmä 4-9 lk. Varmasti hauska pienimmillekin, mutta osa jumpista ja tansseista voivat olla liian vaikeita.

Mobiililaitteita monipuolisesti hyödyntävät ympäristöön sijoitettavat pelit

Kaikkiin näihin peleihin voidaan sisällyttää oppisisältöä. Nämä ovat pidemmälle vietyjä versioita esimerkiksi QR-koodin käytöstä, mutta toisaalta saattavat myös kustantaa koululle jotakin.

Mobiililaitteita hyödyntävät pelit mahdollistavat ns. virtuaalirastit, jolloin rasteilla ei välttämättä tarvita konkreettista materiaalia. Näillä alustoilla pelien ja rastiratojen tekeminen ja vastausvaihtoehdot monipuolistuvat. Samalla oppilaiden reaaliaikainen seuranta on mahdollista.

Kohderyhmä: 4-9 lk. Vanhemmilla oppilailla voi onnistua ohjattu kävelykokous näiden avulla.

Vinkki: siirtymien välille voi kehitellä pohdittavia asioita seuraavaa rastia varten, jotta saadaan tehostettua oppisisältöön käytettävää aikaa.              

Sprintgame

Yhteisöllinen taukoliikuntapeli, jota pelataan mobiililaitteen kautta. Oppilaat osallistuvat omalla laitteellaan yhteiseen turnaukseen, johon voidaan valita eri lajeja.

Hudl Technique: Slow Motion Video Analysis

Tämän mobiilisovelluksen avulla voidaan tehdä kevyitä videoanalyysejä vaikkapa urheilusuorituksista. Tunnilla on mahdollista yhdistää liikettä ja fysiikkaa tai matematiikkaa laskemalla vaikkapa pallon lentoratoja, lähtönopeuksia tai eri henkilöiden liikuntasuoritusten oleellisia eroja.

Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 10 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.