Oppilaat pelaamassa sanaluokkapelejä.

Sanaluokkia liikunnallisesti

Alla ideoita äidinkielen tunneille sanaluokkien opetteluun ja kertaamiseen toiminnallisesti. Ideat ovat Helsingin OKL:n opiskelijoiden kehittämiä.

Maa-meri-taivas

Tämä leikki on uusi versio “maa, meri, taivas -leikistä”. Tarkoituksena on harjoitella sanaluokkia, esimerkiksi substantiivit, verbit ja pronominit -leikkiä (sanaluokkia voi vaihdella tai leikkiä voi käyttää vaikka ympäristöopissa lajien opettelussa). Paras paikka leikille on ulkona tai jumppasalissa. Oppilaat seisovat yhdessä joko salin keskiviivalla tai jommassakummassa päässä salia. Sovitaan yhdessä mikä paikka (päädyt, keskiosa) on mikäkin sanaluokka. Leikki alkaa kun opettaja huutaa sanan, jonka jälkeen oppilaat juoksevat sinne sanaluokkaan mihin sana kuuluu. Opettaja voi myös vaikeuttaa leikkiä ja huutaa välillä sanoja, mitkä eivät kuulu mihinkään leikissä mukana oleviin sanaluokkiin (tällöin oppilaat pysyvät paikoillaan).

Sanaluokkajumppa

Valitaan aluksi sanaluokat joita käytetään. Sopii kertausleikiksi sanaluokkajakson loppupuolelle. Sovitaan, että leikissä vaihtoehtoina esim. substantiivit, verbit, adjektiivit. Leikkiä voidaan leikkiä myöhemmin useammalla sanaluokalla, kun perussäännöt ovat tutut. Keksitään jokaiselle sanaluokalla yhdessä liike. Esim. Substantiivi – mennään kyykkyyn ja pieneksi sykkyräksi. Adjektiivin kohdalla hypätään x-hyppy, verbi otetaan lähintä luokkatoveria kädestä kiinni. Sitten aletaan leikkimään. Ope sanoo sanoja yksi kerrallaan, esim. sakset, halata, vauhdikas. Oppilaat tekevät sen sanaluokan liikkeen, johon sanottu sana kuuluu. Esim. hyppiä – otetaan luokkatoveria kädestä kiinni.
Tavoitteet: Sanaluokkataitojen vahvistaminen, verbit ja adjektiivit (tehtävää voi soveltaa myös muihin sanaluokkiin tai esim vieraisiin kieliin).

Sanaluokkaspurtti

Opettaja sijoittaa avaraan tilaan kylttejä, joissa on eri sanaluokkien nimiä (esim. verbit,substantiivit ja adjektiivit). Leikki lähtee käyntiin siitä, että opettaja huudahtaa jonkun sanan, joka kuuluu johonkin sanaluokkaan, ja oppilaiden on kiiruhdettava oikean sanaluokkakyltin luokse liikkuen siten,miten opettaja on käskenyt. Esim. Opettaja huudahtaa: ”Liukumäki, ryömien!” Oppilaat ryömivät substantiivikyltin alueelle.

Sanaluokkaleikki

Harjoitellaan sanaluokkia toiminnallisen leikin avulla. Jokaiselle sanaluokalle on ennalta sovittu oma liike. Esim. substantiivi = yksi jalka koukkuun, adjektiivi = hyppy, verbi = kyykky. Opettaja lukee oppilaille erilaisia lauseita ja oppilaat tekevät sanaa / sanaluokkaa vastaavan liikkeen. Esimerkkejä: Aurinko paistaa (yksi jalka koukkuun + kyykky).Pieni poika silittää kilttiä koiraa (hyppy + yksi jalka koukkuun + kyykky + hyppy + yksi jalka koukkuun).

Verbi-Alias

Jokainen oppilas pohtii mielessään jonkun verbin. Opettajalla on tietysti takataskussaan valmiina kasa verbejä, jos ja kun jollakulla on vaikeuksia keksiä itse. Oppilaat esittävät vuorotellen valitsemaansa verbiä 3-5 oppilaan pienryhmissä. Muiden oppilaiden tehtävänä on arvata, mikä verbi on kyseessä.

Sanaluokkaheitot

Kiinnitetään eri sanaluokkiin kuuluvia sanoja (aluksi ainoastaan verbit, substantiivit ja adjektiivit) esim. hernepusseihin tai frisbeihin hakaneuloilla tai tarralapuilla. Määritetään jokaiselle sanaluokalle oma alue (esim. hulavanne tai pieni patja) ja merkitään nämä myös sanaluokkalapuilla. Hernepusseja tai frisbeitä heitetään kullekin sanaluokalle tarkoitetulle alueelle niin kauan, että jokainen sana on löytänyt paikkansa -> voidaan päättää, pitääkö sana heittää uudestaan  lähtöviivalta sen mennessä alueen ohi, vai saako jatkaa heittämistä siitä, mihin sana laskeutui -Materiaalien riittävyyden sekä onnistumisen kokemusten kannalta on järkevintä pelata joukkueissa.

Sanaluokkatarina

Opettaja lukee satua tai muuta mitä tahansa oppikirjan tarinaa/tekstiä. Oppilaat tekevät eri liikkeitä sanaluokkien mukaan. Verbin kuullessaan oppilaat hyppäävät, adjektiivin kohdalla menevät kyykkyyn, substantiivin kohdalla pyörivät ympäri.

Sanaluokkahippa

Hippa toimii normaalin hipan omaisesti: on hippa/hippoja ja kun hippa saa kiinni, jäät sovittuun asentoon. Muut voivat pelastaa kiinni saadun sovitulla keinolla. Sanaluokkahipassa kun hippa saa kiinni, kiinnijäänyt jää tekemään eri sanaluokkaa kuvaavaa liikettä paikoilleen. Kiinnijääneen voi pelastaa sanomalla sen sanaluokan sanan, jota kiinnijäänyt ilmentää (esim. Jaakko on valinnut jäädä numeraaliasentoon, jolloin Laura huomaa tilanteen ja käy sanomassa Jaakolle “kahdeksas”). Lisäsääntönä on, että samaa sanaa ei saa sanoa uudelleen leikin aikana. Leikin jälkeen voidaan luokassa käydä läpi, mitä sanoja jääneet kuulivat.

Liikkeet:

Substantiivi = Oppilas on paikoillaan, mutta kädet liikkuvat S-muodossa, kuin Faarao
Adjektiivi = Oppilas kurkkaa omista jalkojen välistä kuin olisi A-kirjain
Pronomini = Oppilas tekee baletin omaisen liikkeen, jossa polvet joustavat alas samaan aikaan kun kädet lähtevät edestä pyöreästi sivuille. Liike kuvastaa pronominia me. Partikkeli = Partikkelit usein ovat pieniä ja mystisiä liitesanoja, jolloin oppilas jää pieneen kippura-asentoon
Numeraali = Oppilas pomppii tikkusuorassa asennossa kuin numero yksi tai kuin ensimmäinen maaliin tullut tuulettaisi
Verbi = Oppilas juoksee paikoillaan

Uusimmat ideat