Peppu irti penkistä.

Peppu Irti Penkistä – PIP-metodi

PIP-metodi on lyhenne sanoista Peppu Irti Penkistä. Metodin taustalla on ajatus lisätä liikuntaa lasten koulunpäivään muutoin kuin liikuntatuntien merkeissä pitäen sisällään toiminnallisen oppimisen perusteet. Eli kaikki ne menetelmät, joilla saadaan lisää toimintaa ja sen myötä iloa oppimiseen, kuuluvat PIP-metodiin.

Metodin kehittänyt luokanopettaja Sari Salo kertoo, että hän on pitänyt jo yli 10 vuotta toiminnallisia tunteja, joiden alussa kertoi lapsille, että nyt on taas tunti, jolloin ”nostetaan peput irti penkistä”. Lentäväksi lauseeksi kehittynyt kommentti antoi nimensä Salon kehittämälle PIP-metodille.

Toiminnallista elämää -blogista löydät vinkkejä toiminnalliseen opetukseen.

Sari Salon kirjoittamaa Peppu irti penkistä -kirjaa voi tilata 40 euron hintaan. Kirjasta löytyy yli 150 ideaa toiminnalliseen oppimiseen.

Sari Salo kertoo aamu-tv:n haastattelussa lisää metodista ja kirjasta.

Seuraamalla Toiminnallista elämää -Facebook-sivua löydät uusimmat vinkit ja ajankohtaiset asiat PIP-metodista.

Alla pari esimerkkiä toiminnallisesta opetuksesta Toiminnallista elämää -blogista.

QR-liikuntabingo

Tulosta QR-koodit ja kiinnitä ne koulun pihan leikkivälineisiin, seiniin tai sisälle. Tulosta myös bingo-laput jokaiselle oppilaalle. Kun oppilas löytää koodin, hän lukee sen koodilukijalla ja tekee koodista löytyvän liikkeen. Sen jälkeen hän merkitsee rastilla löytämänsä liikkeen bingo-kortistaan. Voidaan pelata yhdestä bingosta poikki tai lopettaa kun on saatu kahdesta eri suunnasta (vaaka-pysty-vino) bingo tai pelata täysbingoon asti (koko kortti täyteen rasteja). Mikäli leikitään sisällä, on kortti hyvä pitää omalla pulpetilla, jolloin saadaan lisää liikettä, kun käydään aina omalla paikalla merkitsemässä rasti tehdyn liikkeen päälle.

Ennen leikin alkua on syytä käydä oppilaiden kanssa kortin liikkeet yhdessä läpi. Esim. tuo kolmannen rivin rytmitaputus taputetaan  ”pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat”-laulun tyylillä, mutta hieman eri versiona. Mikäli teillä ei ole mahdollisuutta käyttää QR-lukijoita, tulosta bingo-lappua yksi ylimääräinen. Leikkaa siitä toimintaruudut irti ja kiinnittele niitä koulun seinille etsittäviksi.

Linkistä löytyy koulun pienimmille oppilaille oma versio, jossa ei tarvitse osata lukea. Kuvissa on tehtävä ja lukumäärä, montako kertaa sitä suoritetaan. Lisäksi tiedostossa on erikseen kuvat leikattavaksi suorituspaikoille.

Liikunta-agentti

Liikunta-agentti huolehtii luokan taukoliikunnasta. Opettajan valinnan mukaan taukoliikuntaa voidaan ottaa jokaiselle tunnille tai sovituille tunneille. Aamulla (tai maanantaina, jos sama agentti toimii aina viikon kerrallaan) valitaan onnenpyörän avulla agentti. Linkistä löytyy yhden luokan onnenpyörän linkkinä: opettaja voi vaihtaa siihen oman luokkansa oppilaiden nimet (rullaa pyörän alla olevaan nimilistaan ja vaihda siihen nimet) ja arpoa sen avulla päivän/viikon agentin.

Agentin tehtävänä on valita listalta tehtävät sen päivän tuntien taukoliikunnaksi. Samaa tehtävää saa käyttää vain kerran päivän aikana.Näin saadaan mukavia pieniä katkoja oppitunteihin ja nämä liikkeet ja tehtävät onnistuvat luokassa nopeasti, ilman erityisjärjestelyjä.
Liikunta-agentti voi päivän aikana esimerkiksi:

• huolehtia välituntiliikuttamisesta ja tarkkailla agentin tavoin, ettei kukaan nojaile seiniin
  • valita päivän välituntiliikkujan
  • pyörittää hyppynarua koulun pienemmille oppilaille

Luokan voi osallistaa keksimään itse lisää agentin tehtäviä.

• Nimi: Sari Salo
  • Sähköposti: sari.salo@alajarvi.fi