Lukuja liikkuen

Nerokkaat nappulat

  • Tilan keskellä on paljon erivärisiä nappuloita.
  • Lapset käyvät yksitellen Taikalaatikolla.
  • Taikalaatikosta tulee lappu, jossa on luku merkittynä joko numerona, symbolina tai kirjoitettuna eri värein (4 tai ++++ tai neljä).
  • Lasten tehtävänä on hakea oikea määrä oikean värisiä nappuloita.
  • Lapset käyvät näyttämässä tehtävänsä ja hakemansa nappulat ohjaajalle.
  • Lapset laskevat nappulat yhdessä ohjaajan kanssa.
  • Ohjaaja kertoo lapsille liikkeen, jota nämä tekevät tehtävässä olleen luvun verran.
  • Lapset käyvät merkkaamassa rastin (X) seinäpaperille sen luvun kohdalle, joka tehtävässä oli.
  • Lapset palauttavat nappulat takaisin kasaan ja ohjeen Taikalaatikolle, josta he saavat uuden tehtävän.
  • Lopuksi vertaillaan yhdessä seinäpaperin avulla mitä lukua on tullut eniten, vähiten, yhtä monta kertaa jne.

Opetusjärjestelyt

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän välisen yhteyden ymmärtäminen, laskeminen, vertaileminen
  • Motorinen:
    perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    omaan tehtävään keskittyminen

Tavoitteiden arviointi

  • Hahmotettiinko lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän välinen yhteys?
  • Miten sujui vertailu?
  • Miltä näytti perusliikkuminen?
  • Osattiinko keskittyä omaan tehtävään?

Lisää vinkkejä esi- ja alkuopetuksen toiminnalliseen matematiikkaan: lukujaliikkuen.fi/

Kuva: Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -hanke

Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 10 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.