Polkupyöräilijöitä.

Koulupyörien hankinta ja käyttö

Koulupäivän aikaisiin siirtymiin liikuntapaikoille, vierailuille ja retkille voidaan käyttää bussien ja taksien sijasta myös polkupyöriä. Pyöräsiirtymät opettavat oppilaita kulkemaan liikenteessä ryhmässä sekä antavat lisämahdollisuuden liikkumiseen. Pyöräily on myös ilmastoystävällinen ja taloudellisesti fiksu tapa liikkua koulupäivän aikana.

Jos oppilas tulee koulukuljetuksella tai ei omista omaa pyörää on pyöräretkelle haastavaa osallistua. Yksi ratkaisu asiaan on hankkia koulupyöriä oppilaille koulupäivän aikaiseen käyttöön. Koulupyörien hankinnassa huomioitavia asioita:

• Pyörän on hyvä olla yksivaihteinen, jämäkkärunkoinen ja leveärenkainen.
  • Koulupyöriksi sopivat muun muassa Solifer KombiCarlsson Proway Retro ja Helkama Jopo. Pyöriin kannattaa ottaa lisävarusteeksi rengaslukko ja jalkatuki. Yhteiskäyttökypärien hankintaa kannattaa harkita.
  • Pyörillä on hyvä olla riittävät säilytystilat sisätiloissa tai katoksissa, niin että ne ovat helposti saatavilla.
  • Pyörien käyttöön voi olla esimerkiksi sähköinen varauskalenteri tai varauslista.
  • Pyöriä voi antaa oppilaiden käyttöön koulupäivän aikaisiin asiointimatkoihin, esim. hammaslääkäri- tai terveystarkastuskäynteihn ja siirtymiin liikuntapaikoille. Pyörättömille oppilaille pyörän voi antaa käyttöön yhteisille pyöräretkille.
  • Kouluvuoden ulkopuolella pyöriä voisi käyttää muun muassa kaupunki- tai tapahtumapyörinä.

Polkupyörät rivissä.

• Nimi: Joonas Niemi