21 tehtävää liikunnan etäopetukseen

Nurmijärven yhteiskoulun ja lukion liikunnan ja terveystiedon opettaja Kati Asikainen lähettää oppilailleen viikoittain paljon vaihtoehtoja, joista oppilaat saavat valita itselleen mieleisimmät tehtävät. Alla on 21 Katin omille oppilailleen lähettämää liikunnan tehtävää.

1. “Talviturkin heitto”

Käy uimassa/kastautumassa luonnonvesissä ja lähetä kuva, jossa olet kaulaa myöten vedessä. Muista keskustella tästä tehtävästä huoltajasi kanssa ennen kuin menet uimaan.

2. Esport

E-urheile 60 minuuttia. Sen jälkeen katso Yle Areenasta seuraava 8 minuutin video: mitä pelaamisen ohessa kannattaisi miettiä? Jos e-urheilu on sinulle tyypillistä, kirjoita, miten huomioit terveytesi: uni, ravinto, liikunta ja ihmissuhteet. Käy lisäksi puoli tuntia ulkona miettimässä asiaa.

Linkki videoon: https://areena.yle.fi/1-50410254

3. Suunnistus

Käy suunnistamassa mobo-rata lähetä kuvakaappaus lopullisesta tuloksestasi.

https://mobo.suunnistus.fi/

4. Ulkoleikit

Leikitä nuorempaa sisarustasi 75 minuuttia ulkona; pelatkaa, juoskaa, leikkikää hippaa tai piilosta, hyppikää hyppynarulla yms. Kirjoita ylös, mitä teitte ja ota lappuun leikkikaverisi allekirjoitus.

5. Ratsastus

Käy ratsastamassa ja kerro hepallesi tai kepparillesi, miksi liikkuminen on tärkeää. Ota puhe videolle (1 min).

6. Pyöräily

Käy 12 km pyörälenkillä turvallisella pyörällä, turvallisia reittejä pitkin ja kypärä päässä. Lähetä Sports tracker -kuvakaappaus lenkin tiedoista opettajallesi.

7. Plogging

Käy lenkillä kumihanska toisessa kädessä ja muovikassi toisessa kädessä. Kerää roskia mahdollisimman paljon lähiympäristöstäsi. Huoltaja kuittaa wilmassa tehtävän suoritetuksi.

Lue lisää ploggingista Suomen Ladun sivuilta.

8. Valokuvauslenkki luontoon

Kuvaa kauniita asioita / kevään merkkejä lenkkisi varrelta ja lähetä viisi mielestäsi parasta kuvaa opettajallesi sekä kävelylenkin tiedot.

9. Liikkujatyyppi-tehtävä, kirjallinen

Millainen liikkuja olet? Tutustu erilaisiin liikkujatyyppeihin linkin kautta.

Analysoi itseäsi, millainen liikkujatyyppi sinä olet? Miten se näkyy? Oletko sekoitus useampaa tyyppiä?

Liikkujatyypit Neuvokas perhe -hankeen sivuilla.

10. Geokätköilyä

Geokätköily on aarteenetsintää. Kun käyt löytämässä kätköjä, ota kuva kätkön logikirjasta, jonne olet kirjoittanut oman nimesi ja päivämäärän. Ilmoita lisäksi minulle, mitkä kätköt hait. Tehtävä suoritettu kahden kätkön löytämisellä.

Lue lisää geokätköilystä Suomen Ladun sivuilta.

11. Retkeilyä huoltajan kanssa

Pakatkaa mukaan hyvät eväät, istuinaluset, tulentekovälineet ja ensiapuvälineet. Pukeutukaa lämpimästi sään mukaisesti ja suunnatkaa metsään. Huoltaja kuittaa retken tehdyksi wilmassa.

12. Joogaa englanniksi

Seuraa ohjausta ja joogaa mukana.

Raportoi: Tuntemuksia? Miltä englanninkielinen ohjaus tuntui? Piirrä tikku-ukoin neljä itsellesi sopivinta liikettä, ota kuva ja lähetä se vastausten kanssa.

60 minuutin Vinyasa-jooga YouTubessa

13. Trampoliinilla hyppelyä

Hypi trampoliinilla harjoitellen esimerkiksi linkissä esiteltyjä hyppyjä.

Muistathan turvallisuuden hyppiessä. Ota video hypyistä, joita videolla opetetaan.

Bounce Espoon ja Tasapeli.fi:n Trampoliinitemppuja-video YouTubessa.

14. Rajamäen uimahallin LIVE-jumpat

Lavis, jooga, zumba, kahvakuula, pilates, keppijumppa. Katso aikataulu ja laita itsellesi muistutus, jotta muistat olla oikeaan aikaan näillä sivuilla.

Jumpat ja aikataulu Rajamäen uimahallin sivuilla.

15. Tanssi

Opettele sporttipankin sivuilta “takitaki”-tanssi, kuvaa itseäsi pikkuinen pätkä tanssimassa sitä ja lähetä opettajalle.

16. Kirjallinen tehtävä: tuntematon laji

Valitse itsellesi tuntemattoman lajin peli-, kilpailu- tai treenivideo. Lisää docs:iin linkki ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä laji ja miksi valitsit tämän lajin?
  • Mitä ominaisuuksia lajissa tarvitaan?
  • Missä ja miten lajia voi harrastaa?
  • Mitä huomioita teit lajista, sen harjoittelusta, taidosta tai muusta vastaavasta?

17. Meditointiharjoitus

Tee kaksi meditointiharjoitusta eri päivinä. Vertaile niitä keskenään.

https://www.youtube.com/watch?v=Mne2iBxQHac

ja toinen

https://www.youtube.com/watch?v=1iUn6Tm5b4M

  • Miten erosivat toisistaan?
  • Mitä mieltä olit harjoituksista?
  • Miltä meditointi tuntui?
  • Mikä olo oli harjoitusten jälkeen?

19. Jalkapalloa

Kikkaile pallolla ja järjestä sen jälkeen perhefutisottelu 1 vs. 1 tai 2 vs. 2. Ota kuva osallistujien kengistä pallon päällä.

20. Lihashuoltoa rullaten

Jotta pystyt tekemään tämän kotoa pitäisi löytyä pilates-rulla. Katsomalla alla olevat linkit peräjälkeen opit rullailemaan oikein ja tiedät, mitä rullatessa kehossasi tapahtuu. Osia on 6. Kirjoita kokemuksestasi.

https://www.youtube.com/watch?v=KzNcuo8895E&t=21s

https://www.youtube.com/watch?v=dDHAY7QSKQk&t=260s

https://www.youtube.com/watch?v=1wVkg9y2wyw&t=8s

https://www.youtube.com/watch?v=J8kaUK3Tt6U&t=9s

https://www.youtube.com/watch?v=Tkz4o_vRJbM&t=16s

https://www.youtube.com/watch?v=Qr8V-zjh9o8&t=84s

21. Taiji

Kokeile uutta lajia, joka on rauhoittava ja energisoiva.

https://www.youtube.com/watch?v=oCnCSOWgIUU

Vai oletko samaa mieltä? Kirjoita kokemuksestasi.

Jos innostuit, tee myös https://www.youtube.com/watch?v=_AR-RMBS9d8

Idea: Kati Asikainen, Nurmijärven yhteiskoulu ja lukio

CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.
Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 80 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.
CAPTCHA
Vastaamalla kysymykseen varmistat, että olet ihminen.
9 + 10 =
Anna vastaus kysymykseen.