Nuoret nojaavat seinään käsissään liikuntavälineitä.

Välituntivälineet

Välinekorit

Jokaiselle luokalle hankitaan oma välinekori, joka sisältää erilaisia liikuntavälineitä kuten palloja, hyppynaruja jne. Välinekorissa voi olla myös toiminnallisia ohjeita ja valmiita ideoita erilaisiin leikkeihin ja peleihin.

”Koulun neuvottelukunta luopui kokouspalkkioistaan, ja niillä rahoilla hankimme muovi(jäte-)säiliöllisen liikuntavälineitä välitunneille. Päivän ensimmäinen välituntivalvoja työntää kärryn ulos lasten käyttöön ja iltapäivän viimeinen valvoja takaisin varastoon. Lapsille on ennen käyttöönottoa korostettu, että homma toimii niin kauan, kun kaikki välineet palautetaan kärryyn. Välituntivalvoja ei niitä kerää. Hyvin on toiminut, eikä onnettomuuksia ole sattunut. Säiliössä on mm. tennispalloja, hyppynaruja, sählymailoja ja -palloja jne.” (Tuppuralan koulu, Mikkeli)

Liikuntavälineperäkärry

Peräkärry täytetään erikoisemmilla liikuntavälineillä, ja se kiertää kouluilla. Kärryssä voi olla esimerkiksi erilaisia palloja, hyppykeppejä, puujalkoja ja talvella vaikkapa lumikenkiä, liukureita jne. Oppilaiden toiveita kannattaa kuunnella liikuntavälineiden hankinnassa.

Varasto välituntiliikuntavälineille

Välituntiliikuntavälineille rakennetaan koulun pihalle oma varasto, josta välineet ovat helposti oppilaiden saatavilla. Oppilaat vastaavat vuorotellen siitä, että välineet palautetaan varastoon välitunnin päätteeksi.

Liikkuva välinelainaamo

Vesalan koulussa Helsingissä ideoitiin Liikkuva välinelainaamo, koska koululla ei ollut tiloja kiinteälle välinelainaamolle. Teknisen työn tunnilla työstettiin laatikoita, telineitä, koukkuseiniä jne. välineiden säilytykseen ja kiinnitykseen. Rullakkoon kiinnitettiin kuvan ottamisen jälkeen posteri, jossa on kaikki välineet kuvina