Oppilat pelaavat pihalla.

Sporttipankki – pelejä, leikkejä ja harjoitteita opettajan tueksi

Sporttipankki.com-sivusto kokoaa yhteen suuren määrän liikuntaan innostavia pelejä ja harjoitteita. Nyt sivustolla on julkaistu myös ensimmäiset, ympäri Eurooppaa kerätyt Vauhtipelit. Pelien tavoitteena on tuoda liikuntatunneille mieluisaa ja kuntoa kohottavaa tekemistä. Kaikkien pelien hauskuus ja intensiivisyys onkin testattu oppilailla.

Sporttipankki

Sporttipankki.com-sivusto tarjoaa satoja ilmaisia ohjeita erilaisiin peleihin, leikkeihin ja harjoituksiin, joita voi hyödyntää liikuntatunneilla tai vaikka etäopetuksessa. Sivuston videoita on katsottu jo yli 2 miljoonaa kertaa. Sporttipankin materiaalit on suunniteltu kehittämään perusmotorisia taitoja sekä tuomaan lapsille ja nuorille pätevyyden kokemuksia, jotta kiinnostus liikunnan harrastamista kohtaan lisääntyisi. Ennen kaikkea Sporttipankki on työväline opettajille ja liikunta-alan ammattilaisille. Sporttipankin materiaalit voivatkin vähentää opettajan stressiä suunnittelutyöstä.

Sporttipankki.com-sivuston sekä Sporttipankin YouTube-kanavan ovat perustaneet liikunnanopettajat Janne Hoikkanen ja Jere Lehto. Sporttipankin perustamisen jälkeen Janne ja Jere saivat houkuteltua myös muutkin heidän vuosikurssinsa opiskelijat tuottamaan sivustolle laadukasta videomateriaalia. He perustivat sivuston opiskeluaikanaan ensin oman vuosikurssina iloksi, mutta myöhemmin sivusto laajeni palvelemaan muitakin opettajia. Hoikkanen ja Lehto ylläpitävät Sporttipankkia omalla ajallaan, ilman kaupallisia sidonnaisuuksia.

Vauhtipelit

Nyt Vauhtipelit ovat löytäneet paikkansa Hoikkasen ja Lehdon ylläpitämästä Sporttipankista. Vauhtipelit ovat pelejä, joissa liikkumisen intensiteetti on vähintään reippaalla tasolla. Vauhtipelien keräämisessä on huomioitu oppilaiden mielipiteet ja jokainen peli onkin testattu liikuntatunneilla. Vain oppilaiden mielestä hauskat pelit on hyväksytty mukaan. Vauhtipelien tarkoituksena on kehittää myös lasten perusliikuntataitoja, ja siten ne tukevatkin liikuntatuntien keskeisiä tavoitteita.

Sporttipankissa julkaistaan yhteensä 100 Vauhtipeliä kevään 2022 aikana. Lisäksi peleistä julkaistaan selkeät pdf-ohjeet ja videot. Lisäksi pankkiin sisällytetään tukimateriaalia, jossa kerrotaan fyysisen aktiivisuuden tärkeydestä lasten ja nuorten terveyden kannalta. Kaikki tuotetut materiaalit tulevat jakoon ilmaiseksi.

Hyppää tutustumaan Vauhtipeleihin ja Sporttipankkiin tästä!

Vauhtipelit on tuottanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes osana EU:n Erasmus+ -ohjelman rahoittamaa kolmevuotista JoyMVPA-hanketta.

Katso uusimmat liikuntaideamme!