Koulun piha suunniteltuna.

Oppilaiden tekemät koulupihat liikuttavat Lahdessa

Pihapaja-mallilla on toteutettu Lahdessa kolme koulupihaa ja syksyllä 2018 valmistuu viisi lisää. Mallissa koulupihoja uudistetaan oppilasvoimin yhteistyössä paikallisen yrityksen, kaupungin Tilakeskuksen ja Liikkuva koulu -koordinaattorin kanssa.

Lahden koulujen pihoille on rakennettu renkaista temppuratoja ja pelipaikkoja oppilaiden suunnitelmien pohjalta. Idea on lähtenyt Lahden Liikkuva koulu -koordinaattori Juha Himaselta, mutta pihapajat ovat monen tahon yhteinen ponnistus. Mukana yhteistyössä ovat kaupungin tilakeskus, rengastoimittaja, piharakentajat sekä koulujen yhdysopettajat ja rehtorit.

– Yhteistyö eri tahojen kanssa on toiminut hyvin. Oppilaiden tekemiä suunnitelmia arvostetaan ja heidän mielipiteensä leikkipaikoista otetaan tosissaan, Lahden kaupungin Liikkuva koulu -koordinaattori Juha Himanen kertoo.

Piha suunnitellaan yhteistyössä oppilaiden ja yhdysopettajan kanssa pihapajassa. Himasen mukaan kouluilla ollaan kiitollisia siitä, että oppilaat saavat osallistua pihasuunnitteluun konkreettisella tavalla.

– Leikkipaikkoina renkaat kiinnostavat lapsia ja antavat luovuudelle tilaa. Yhdysopettajalle rengasradan suunnittelu on ollut konkreettinen mahdollisuutta yhdistää muun muassa liikunnan, kuvaamantaidon ja teknisen työn tunnit.

Liikkuva koulu -koordinaattorin roolina on hoitaa yhteistyökokouksissa aikataulut ja materiaalien tilaaminen. Oppilaat kiinnittävät renkaat, ja Tilakeskus ja rakentajat kaivavat ne maahan.

– Koordinaattorin roolina on olla yhteydesä kouluihin, yrityksiin sekä kaupungin tilakeskukseen. Opettajien työkuva on yhä kiireisempi, ja siksi erillisen koordinaattorin rooli on tärkeä, Himanen muistuttaa.

Oppilaat ulkona renkaiden päällä.

Pihapajan kulku

1. Yhteistyökumppaneiden etsintä

Lahdessa selvittelyjen jälkeen yhteistyöhön lähti paikallinen yritys, joka lahjoittaa renkaat. Yhteistyöaho voisi olla myös rengasfirma.

2. Aloite kaupungin Tilapalveluihin

Tilapalvelut on tärkeää saada mukaan projektiin. Lahdessa yhteyshenkilö on isännöitsijä Harri Suominen.

3. Pihapajan esitteleminen kouluille

Liikkuva koulu -koordinaattori on esitellyt projektia koulujen yhdysopettajille vuosittaisissa tapaamisissa.

4.Työskentely koululla tarpeiden mukaan

Suunnittelun keskiössä ovat oppilaat ja toteutustapoja on monia. Suunnitelmia voidaan tehdä esimerkiksi luokissa tai oppilaskunnassa.

• Esitellään paja: mitä rajoitteita on, minkä kokoisia renkaita tarvitaan jne.
  • Päätetään alue ja mitataan se: tärkeää varmistaa Tilakeskukselta, minne voidaan ja on järkevää rakentaa
  • Tehdään suunnitelma rakentamisesta pienoismallina, piirtämällä tai muovailuvahatyönä
  • Kuvataan suunnitelma ja merkitään alue karttaan

5. Yhteinen suunnittelukokous

Järjestetään kokous tilakeskuksen ja rakentajien kanssa. Sovitaan aikataulusta ja käydään läpi koulussa tehdyt suunnitelmat. Käydään neuvottelu liikuntatoimen kanssa, jos koulupiha on liikuntatoimen aluetta.

6. Tiedotus koululle

Toimitetaan koululle aikataulu ja ohjeet renkaiden kiinnittämiseen. Toimitetaan koululle pultteja. Tilakeskus tai työmiehet ohjeistavat kiinnittämisen, jos koululla ja oppilailla on mahdollisuus kiinnittää renkaat.

7. Rakentaminen

Rakentamiseen varataan aikaa 2–4 päivää.

Pihan suunnittelukaavio.