Lapsi lähdössä laskemaan mäkeä lumilaudalla.

Kids on Board – matalan kynnyksen lumilautailua

Suomen Lumilautaliiton Kids on Board -hankkeessa levitettiin lumilautailun ilosanomaa kouluihin ympäri Suomen. Tuntien hauska ja vauhdikas ohjelma keräsi paljon kiitosta ja innosti lapsia uuden harrastuksen pariin.

Suomen Lumilautaliiton Kids on Board -hankkeessa vierailtiin kolmen toimintavuoden aikana 253 koulussa liikuttamassa 23 428 lasta. Hanke oli käynnissä vuosina 2019–2021. Kids on Board -hankkeessa tavoitteena oli tutustuttaa lapset lumilautailuun hauskalla tavalla. Hankkeessa työskenteli kolme aluekoordinaattoria, jotka veivät tuntikonseptin välineineen alakouluihin ympäri Suomen. Yhden kouluvierailun aikana Kids on Board -tunnille osallistui noin viisi luokkaa, eli noin 100 lasta.

– Jokaisella tunnilla tarkoituksena oli tutustuttaa lapset lajiin hyvin matalalla kynnyksellä. Jokainen sai löytää liikunnan riemun itse kavereidensa kanssa, eikä oikeaa tai väärää tapaa laskea lumilaudalla ollut.  Periaatteena oli, että jokainen lapsi lähtisi Kids on Board -tunnilta onnistuneen liikuntakokemuksen kanssa, kertoo Suomen Lumilautaliiton toiminnanjohtaja Tiina Lindström.

Lindström kertoo, että kouluvierailuista saatiin erittäin hyvää palautetta. Jopa lapset, jotka eivät tavallisesti innostu koululiikunnasta, saatiin Kids on Board -tunnilla innostumaan ja liikkumaan. Lindström lisää, että laskemisen ja lumilautailun riemua pyrittiin levittämään mahdollisimman laajasti erilaisille lapsille, ja hankkeen aikana vierailtiinkin esimerkiksi erityiskouluissa sekä kouluissa, joissa on paljon maahanmuuttotaustaisia lapsia.

– Hankkeen alusta saakka meille oli selvää, että ihan kaikkien lasten täytyy pystyä olemaan Kids on Board -tunnilla mukana, taidoista tai yhteisestä kielestä riippumatta, Lindström summaa.

Hankkeessa oli tiiviisti mukana eri alueiden hiihtokeskuksia, joihin lumilautailusta enemmänkin innostuneet lapset ohjattiin edulliselle tai maksuttomalle tutustumistunnille. Lindströmin mukaan uusia lumilautailuharrastajia syntyi hankkeen tiimoilta sadoittain. Vaikka Kids on Board -hanke onkin virallisesti päättynyt, toiminta jatkuu edelleen.

– Hanke jatkuu urheiluseura- ja hiihtokeskusvetoisesti tästä eteenpäin, ja siinä hyödynnetään esimerkiksi Harrastamisen Suomen mallia. Myös yksittäiset koulut ovat lainanneet meiltä välinesettejä liikuntatunneille. Niitä on meillä useita, ja lainaan niitä saa kysellä meiltä Lumilautaliitosta, Lindström kertoo.

Kaksi oppilasta lumilaudan kanssa.

• Nimi: Tiina Lindström
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Toiminnanjohtaja, Suomen Lumilautaliitto ry