Nuoret tanssivat koulun pihalla.

Dance4Fun tanssittaa kouluissa matalalla kynnyksellä

Voimisteluliiton Dance4Fun-konseptia voi hyödyntää kouluissa monella eri tapaa. Tanssia voi liikuntatunneilla, luokkahuoneessa, sisävälitunneilla tai vaikka koulun kerhoissa. Helposti omaksuttavat videot ja ohjaajalle luotu opas johdattavat tanssin maailmaan.

Dance4Fun on Voimisteluliiton uusi konsepti, jonka tarkoituksena on kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan omaksi ilokseen, ilman paineita. Dance4Fun-tanssitunneilla yhdistellään erilaisia tanssityylejä, luovuutta, motoriikkaa ja fyysisten ominaisuuksien harjoittelua. Dance4Fun-konseptin idea syntyi tarpeesta kehitellä tuote voimisteluseurojen harrastetanssijoille, mutta Dance4Fun sopii kuitenkin erinomaisesti myös kouluihin ja liikuntatunneille.

– Matalan kynnyksen tanssitunnit sopivat hyvin kouluihin. Tanssia voi liikuntatuntien lisäksi hyödyntää esimerkiksi ryhmäytymisharjoituksissa tai vaikka sisäliikuntavälitunneilla. Dance4Fun-videoita voi hyödyntää myös erilaisissa kerhoissa ja muussa matalan kynnyksen liikuntatoiminnassa, kertoo Venla Väyrynen Suomen Voimisteluliitosta.

Dance4Fun-konsepti muodostuu erilaisista opetusvideoista sekä ohjaajalle luodusta oppaasta. Opetusvideoilla on havainnollistettu erilaisia tanssiliikkeitä ja neuvottu, miten niitä voi yhdistellä. Jo muutamia liikkeitä yhdistelemällä saa luotua tanssisarjan. Tutustu Dance4Fun-opetusvideoihin YouTubessa.

Syvällisemmin Dance4Fun-tunteihin opettaja voi tutustua ohjaajan oppaan avulla. Oppaan pohjalta rakennetut tunnit koostuvat kuudesta eri osasta ja ovat haastavuudeltaan erilaisia. Tunneilla tarkoituksena on liikkua mahdollisimman paljon, välttäen seisoskelua ja odottelua. Mallituntien osioita voi myös sekoittaa keskenään.

– Tanssin monimuotoisuus mahdollistaa liikkumisen eri lähtötasoisille oppilaille. Se tekee tanssista suositun liikuntamuodon, tiivistää Väyrynen.

Dance4Fun -konseptin on toteuttanut Nea Vallin opinnäytetyönään keväällä 2019.

Lataa ideamateriaalit!

Dance4Fun ohjaajan opas
  • Nimi: Venla Väyrynen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Liiku mun kaa -hankkeen projektipäällikkö, Voimisteluliitto