Oppilaat makoilevat nurmikolla.

Alueellisissa urheilugaaloissa palkittiin harrastamisesta koulupäivän yhteydessä

Pudasjärven kaupunki

Yksi Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnon saajista oli Pudasjärven kaupunki, joka palkittiin Pohjois-Pohjanmaan Urheilugaalassa Oulussa 27.1.2023. Palkinto myönnettiin, sillä Pudasjärvi on onnistunut koordinoimaan harrastustoimintaa kaikille oppilaille tasapuolisesti laajalla kunnan alueella.

Kaupunki on saanut innostettua harrastustoimintaan mukaan lähes koko yläkoululaisten ikäluokan. Pudasjärvi onkin erityisesti onnistunut vastaamaan nuorten nykyajan toiveisiin tarjoamalla nuorten näköistä ja toiveiden mukaista harrastustoimintaa.

Pudasjärvellä tarjolla oleva harrastustoiminta tukee lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista ja fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista. Pudasjärven toiminnassa on otettu huomioon myös paikallisia erityispiirteitä, muun muassa pohjoisen alueen luontoa ja sen ominaisuuksia. Lapsille ja nuorille on tarjottu esimerkiksi säännöllisiä laskettelumahdollisuuksia kuljetuksineen, ja kaupunki on myös investoinut pyöriä luonnossa pyöräilyä varten.

Kuuhankaveden yhtenäiskoulu, Hankasalmi

Hankasalmelainen Kuuhankaveden yhtenäiskoulu palkittiin Keski-Suomen Urheilugaalassa Jyväskylässä 27.1.2023. Palkinnon myöntämisen perusteina oli erityisesti yhtenäiskoulun Liikkuva koulu -tunnit, joita on toteutettu jo vuodesta 2012 alkaen. Hankkeena alkanut kokeilu on juurtunut koulussa vakiintuneeksi toimintatavaksi.

Kuuhankaveden yhtenäiskoululla 3.–6.-luokkalaisten lukujärjestykseen on merkattu läpi lukuvuoden Liikkuva koulu -tunnit tiistaille ja torstaille. Liikkuva koulu -oppitunnit pidetään erilaisena kuin tavalliset liikunnan oppitunnit. Liikkuva koulu -tunnit eivät ole opetuksellisia, vaan niillä keskitytään liikunnan harrastamiseen ja huomioidaan oppilaiden toiveita. Oppituntien tausta-ajatuksena on, että liikuttamalla lapsia oppitunneista tulee rauhallisempia ja keskittyminen tunneilla paranee.

Vastuuopettajan lisäksi ohjaajina tunneilla toimivat koulunkäynninohjaajat ja palkatut kerho-ohjaajat. Syksyisin ja keväisin yhdeksännen luokan liikunnanohjauksen valinnaiskurssilaiset tulevat opintojakson ajaksi ohjaamaan Liikkuva koulu -tunteja.

Kaakon kaksikon Suomen malli

Kaakon kaksikko palkittiin Kymenlaakson urheilugaalassa 17.2.2023 Kotkassa. Kaakon kaksikko on Miehikkälän ja Virolahden kuntien palveluyhteistyömalli, jossa Miehikkälä vastaa teknisistä palveluista ja ympäristöpalveluista ja Virolahden kunta vastaa sivistys- ja hyvinvointipalveluista sekä tukipalveluista.

Palkinto myönnettiin, sillä Kaakon kaksikossa harrastamisen Suomen mallin kerhot on saatu pyörimään mallikkaasti kaikissa kouluissa yhteistyössä 4H-yhdistyksen kanssa. Opettajien osaaminen ja vahva kokemus kerho- ja Liikkuva koulu -toiminnasta ovat olleet avaimia onnistumiseen ja toimivan kokonaisuuden muodostumiseen. Kaakon kaksikossa on erityisen hyvin onnistuttu saamaan myös yläkoululaisia mukaan kerhotoimintaan.

Kaikki alueellisissa Urheilugaaloissa palkitut

• Santa´s United ry, Lapin Urheilugaala, 14.1.2023
  • Salibandyseura Papas ry, Kainuun Urheilugaala 20.1.2023
  • Taipalsaaren Selviytyjät, Etelä-Karjalan Urheilugaala 27.1.2023