Opinnäytetyöt 

Liikkuva koulu -ohjelmassa on tehty eri alojen opinnäytetöitä Jyväskylän, Oulun ja Turun yliopistoon sekä Åbo Akademiin.

Tammikuuhun 2014 mennessä valmistuneista pro gradu -tutkielmista on koottu kooste Liikkuvat koulut opinnäytteissä.

Liikkuva koulu -ohjelmassa valmistuneet pro gradu -tutkielmat

  1. Jarkko Aarnio 2014. 8.-9.-luokkalaisten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuus ja muut harrastukset. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

  2. Benjamin Bagger & Jimmy Holmqvist 2016. En jämförelse av fysisk aktivitet och orsaker till fysisk aktivitet mellan Action Power-elever och andra elever. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  3. Johannes Björkqvist 2016. Skärmtid och fysisk aktivitet. En kvantitativ undersökning bland elever i årskurs 5‒6. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  4. John Byman och Patrik Forsman 2012. Betydelsen av en personlig tränare for främjandet av fysisk aktivitet i grundskolans lägre klasser. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  5. Ida Enqvist 2016. En jämförelse av elevers fysiska aktivitet och stillasittande under uteundervisning och traditionell undervisning. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi. 

  6. Johnny Glasberg 2013. Elevers fysiska aktivitet och fritidsvanor. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  7. Jaakko Haataja ja Jani Sarajärvi 2013. Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa: liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active -aktiivisuusmittareilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  8. Eero Haavisto & Emma Hanwell-Haavisto 2016. Miten välituntiliikunnasta coolimpaa? Yläkouluikäisten syitä välituntiliikkumiseen ja -liikkumattomuuteen. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.

  9. Venla Hakkarainen & Hanna Vuolteenaho 2016. Liikunnanopettajien suhtautuminen ja valmiudet liikunnallisen toimintakulttuurin luomiseen kouluissa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto

  10. Juha Hiltunen ja Joonas Tursas 2013. Liikunnallinen toimintakulttuuri kouluihin - luokanopettajat osana koulun toimintakulttuurin liikunnallistamista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

  11. Christoffer Härus och Nina Korpisaari 2014. Skolpersonalens förhållande till elevers stillasittande och försök till minskat stillasittande under skoldagen. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  12. Hannele Huuskonen 2014. Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  13. Ida Hölttä 2013. Kun liikunta ei "uppoa" – liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7.- ja 8-.luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  14. Mari Ingerttilä ja Katja Jokikokko 2012. Millaiseksi koulu koetaan? Koulukokemuksia Liikkuva koulu –hankkeen kouluista. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  15. Pernilla Jansson 2013. Föräldrars betydelse för barns fysiska aktivitet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  16. Eemeli Jokinen ja Kai Lehtinen 2012. Karhulan koulun seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten poikien fyysisen kunnon yhteydet painoindeksiin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  17. Antti Karjalainen 2013. Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  18. Saila Kaukonen ja Jenni Lipsanen 2011. Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Kasvatustiede / Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos / Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  19. Tomi Kukkonen ja Lauri Laherto 2015. Perhetekijöiden yhteys yläkoululaisten liikunta-aktiivisuuteen ja urheiluseuraharrastamiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  20. Janne Kulmala & Ville Riihimäki 2017. Koulumatkan kulkutavan ja vapaa-ajan liikunnan yhteys viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysiseen toimintakykyyn. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

  21. Henrik Lagerbohm & Matias Nylund 2014. Ungas motiv till fysisk aktivitet och inaktivitet. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  22. Elina Latonen ja Tea Pajunoja 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 4.-9.-luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  23. Johannes Latva & Lasse Virtaniemi 2014. 4.-6.-luokkalaisten liikunta-aktiivisuus ja muu vapaa-ajan vietto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

  24. Erkko Laukia & Jenni Liiri 2014. Koulumatkaliikunnan yhteys 7.- ja 8.-luokkalaisten nukkumistottumuksiin ja aamupalan syömiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  25. Anna Leinonen 2016. X-breikkaamalla keskittymistä oppitunneille? Yläkoululaisten kokemuksia X-breikki-taukoliikuntapelistä ja liikunnan vaikutuksista oppimiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  26. Tarja Lepo 2013. Liikuntakäyttäytyminen normaali- ja ylipainoisilla nuorilla: eroavaisuudet liikuntamäärissä, ruutuajassa sekä liikuntasyissä ja -esteissä. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  27. 27.Anniina Linnakoski & Mari Mäenpää 2016. Koulumatkan passiivisesti kulkevien syitä passiiviseen kulkemiseen. 4.‒9.-luokkalaisten koulumatkaliikunta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

  28. Aleksi Lonka ja Jan Westerholm 2015. Yläkouluikäisten nuorten fyysisen aktiivisuuden yhteydet tupakointiin ja alkoholinkäyttöön. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  29. Heikki Marjamaa ja Sami Myllymäki 2013. 1.-3.-luokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  30. Juho Mattila 2014. Liikunta-aktiivisuus 5.- ja 6.-luokkalaisilla oppilailla: katsaus Liikkuva koulu -hankkeen oppilaiden liikuntakäyttäytymiseen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  31. Maija Mörsky 2014. Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa. Puheviestinnän pro gradu -tutkielma. Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  32. Sini Nevalainen & Elisa Suomi 2016. Peruskoulun opettajien kokemuksia ActionTrackin opetuskäytöstä. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.

  33. Jenna Nieminen 2015. ActionTrack kuudennen luokan matematiikan opetuksessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö, Turun yliopisto.

  34. Kaisa Nissilä ja Essi Ylikoski 2011. Koulun liikunnallinen toimintakulttuuri ja 4.-6.-luokkaisten fyysinen aktiivisuus kahdessa alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö, Oulun yliopisto.

  35. Emmi Nissinen 2015. Fyysinen aktiivisuus, ruutuaika sekä tuki- ja liikuntaelimistön kipuoireet 7.- ja 8.-luokkalaisilla. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  36. Emmi Nummelin 2015. Vanhempien elintapojen yhteydet alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen vapaa-ajalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  37. Jonas Nygård och Tomas Smedman. Verklig, observerad och upplevd elevaktivitet under gymnastiklektioner. Pro gradu i pedagogik. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi.

  38. Laura Pajunen 2015. Liikuntavammat koulussa. 4.–7.-luokkalaisille liikunnan yhteydessä sattuneet tapaturmat ja vammat koulupäivän aikana. Liikuntalääketieteen pro gradu -tutkielma. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  39. Samu Perälä ja Jukka Pispala 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.-luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  40. Anna Rautarae ja Jenni Salo 2012. Mikä saa nuoret liikkumaan? Liikuntamotivaation yhteys liikunnan harrastamiseen kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  41. Laura Rättyä ja Hanna Vesala 2013. Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja uniongelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  42. Jussi Saarinen 2012. Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? Videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  43. Sam Sahlberg 2015. Yläkoululaisten liikuntaharrastukset ja riittävän fyysisen aktiivisuuden saavuttaminen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto

  44. Maija Salonen & Severi Salonen 2014. Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  45. Mari Salonen 2012. Vanhempien ja perheen liikunta sekä vanhempien asenteen yhteys lasten liikunta-aktiivisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  46. Susanna Savijoki 2016. Välitunneille liikunnan riemua: kahdeksasluokkalaisten tyttöjen fyysisen aktiivisuuden mahdollistavat ja estävät tekijät välitunneilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  47. Jyri Soukka 2012. Fyysisen aktiivisuuden yhteys viihtymiseen Liikkuva koulu -hankkeen yläkoulussa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.

  48. Soile Strandman 2012. Kiihtyvyysantureiden vertailu fyysisen aktiivisuuden mittaamisessa alakouluikäisillä. Liikuntafysiologian pro gradu -tutkielma. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto.

  49. Anna-Maria Ståhlberg & Julius Laukka 2016. Yläkoululaisten fyysinen aktiivisuus, viihtyminen ja suhtautuminen koulun järjestämäään liikuntakerhotoimintaan. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  50. Petra Sundell 2014. Lisää liikuntaa koulupäivään. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. 

  51. Soili-Iiris Taivainen 2016. "Että välissä tehhään muutaki ko vai perus oppitunnit": VOIMAA! Pellon perusopetuksen Liikkuva koulu -toiminta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  52. Mia-Mari Tolonen 2013. Toimintakulttuuri Liikkuvassa koulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö, Oulun yliopisto.

  53. Emilia Virtanen 2016. ActionTrack oppimisympäristönä kuudennen luokan matematiikan opetuksessa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Turun yksikkö.

  54. Heini Wennman 2012. Habitual physical activity and heart rate variability in 12-year old children. Liikuntafysiologian pro gradu –tutkielma. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto.

  55. Taru Yläoutinen ja Marja-Leena Yrjönen 2012. Liikkuva koulu – opettajien tietoisuus hankkeesta ja näkemyksiä koulupäivän liikunnallistamisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto.

Muut aiheeseen liittyvät opinnäytetyöt

  1. Jaakko Aninko 2015. Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto.

  2. Sari Asikainen 2013. Liikunnallinen koulu ei sammaloidu. Opettajat alakoulun liikunnallisuuden rakentajina. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Itä-Suomen yliopisto.

  3. Elsa Havas 2016. "We need New Zealand Schools on the Move programme": Report and analysis how was the Finnish Schools on the Move programme accepted in New Zealand. Bachelor’s Thesis. Degree Programme in Sports and Leisure Management, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.

  4. Terhi Kauppila 2015. Fyysistä aktiivisuutta lisäävän teemaviikon järjestäminen kouluissa. Opettajien kokemuksia Jyväskylän Täydellinen kouluviikko -hankkeesta keväällä 2014. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto.

  5. Sampo Pasanen & Teemu Rajala 2016. Liikuntaläksykokeilu yläkoulun valinnaiskurssilla. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto, Rauman yksikkö.

  6. Lauri Pentinmäki & Jukka Koivisto 2016. Liikkumalla terveeksi – Liikuntainterventioiden vaikutus kouluikäisten ylipainoisten lasten (6–12v.) painonhallinnassa. Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, Fysioterapian koulutusohjelma, Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 10 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.