Oppilaat tekevät ryhmätyötä.

Niittykummun koulun Liikkuva koulu -oppilastiimi

Niittykummun koulussa Espoossa Liikkuva koulu -toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan tiimissä, jossa ovat edustettuna kaikki luokka-asteet. Tiimi kuulee päätöksissään muita oppilaita ja arvioi jatkuvasti omaa toimintaansa.

Liikkuva koulu -tiimi valitaan vaaleissa vuodeksi kerrallaan

Niittykummun koulussa on toiminut jo aiemmin oppilaskunta ja Vihreä lippu -raati. Kun koulupäiviä haluttiin lähteä kehittämään liikunnallisemmiksi, oli luontevaa, että aiheen ympärille koottiin oma oppilasvaikuttamistiimi.

Kaikkiin tiimeihin valitaan vuoden alussa vaaleilla edustajat jokaiselta luokka-asteelta. Oppilaat, jotka haluavat ehdolle, tekevät kampanjaviikolle julisteet, joissa perustellaan miksi juuri heidät tulisi valita tiimiin. Vaalipäivänä oppilaat äänestävät omien luokkiensa ehdokkaista kahta edustajaa jokaiseen tiimiin. Vaalit tapahtuvat virallisten vaalivalvojien silmien alla vaalikopeissa kuten oikeissa vaaleissakin.

Edustuskausi alkaa vuoden alussa, jolloin uudet oppilaat pääsevät kevään aikana tutustumaan ja opettelemaan toimintaa seuraavaa syksyä varten.

Tiimi suunnittelee ja arvioi Liikkuva koulu -toimintaa

Ensimmäisessä kokouksessa tiimi asettaa tavoitteet toiminnalleen ja miettii yhdessä, millä tavoin haluaisi vaikuttaa. Niittykummun koulussa on ruokailun yhteydessä siesta eli pidempi välitunti, jonka yhteydessä Liikkuva koulu -tiimi kokoontuu 2–3 viikon välein.

Liikkuva koulu -tiimin toiminta muotoutuu vuoden ja ryhmän mukaan eli oppilaat saavat itse päättää, millaista toimintaa tiimi järjestää. Tiimi on muun muassa suunnitellut koko koulun yhteisten liikuntapäivien sisältöjä, ollut mukana välinetilausten tekemisessä ja koulupihan kehittämisessä sekä suunnittelemassa välituntiliikuntaa. Joinain vuosina tiimiläiset ovat vetäneet siestalla liikuntakerhoa pienemmille oppilaille sekä suunnitelleet ja kuvanneet itse taukojumppavideoita.

Tiimin tehtävänä on myös selvittää muiden oppilaiden mielipiteitä järjestämäänsä toimintaan. Esimerkiksi liikuntapäivien sisällöistä ja koululiikuntatapahtumiin osallistumisesta on järjestetty luokissa äänestyksiä.

Oman toiminnan arviointi on jatkuva osa tiimin toimintaa. Esimerkiksi tapahtumista on kerätty palautetta myös luokista. Tiimi pohtii lukuvuoden päätteeksi, miten toiminnassa on onnistuttu ja mitä voitaisiin vielä kehittää seuraavana lukuvuonna.

Luokkarajat ylittävä yhteistyö toimii

Niittykummussa eri ikäisten oppilaiden yhteistyö on sujunut hyvin ja oppilaat ovat olleet innostuneita toiminnasta. Pienessä ryhmässä ideoita syntyy ja niitä uskalletaan tuoda esille.

– Se, että mukana on eri ikäisiä lapsia jotenkin madaltaa kynnystä. Oppilaat myös tutustuvat toisiinsa eri tavalla kuin että oltaisiin aina sen oman luokan kanssa, toimintaa koulussa koordinoiva luokanopettaja Paula Havu kertoo.

Oppilaskuntatoiminta on kouluille tuttua. Kun oppilasvaikuttamista laajennetaan myös muihin teemoihin, saavat erilaiset oppilaat mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa koulun toimintaan.

– Suosittelemme lämpimästi tällaista toimintatapaa muillekin kouluille. Toiminnan kautta saadaan nostettua lasten erilaisia ominaisuuksia ja sitä, millaisia vahvuuksia meissä kaikissa on, Havu kannustaa.

Uusimmat ideat