Oppilaat koulumatkalla pakkassäässä.

Koulumatkakampanjat

Koulumatkojen kulkemiseen käytetään monilla kouluilla erilaisia kampanjoita ja teemapäiviä. Paitsi että tapahtumat voivat itsessään olla hauskoja, ne voivat parhaimmillaan lisätä aktiivista kulkemista muinakin aikoina!

Talviliikkumisen teemapäivä

Vuodenaikojen vaihtumista voi hyödyntää koulumatka-asioiden esille nostamisessa. Aika suuri osa Suomen lukuvuodesta on pimeää ja liukasta aikaa… Mahdollisia teemoja voivat olla esim.

• Heijastinkampanjat: tutkitaan toiminnallisesti, miten heijastinten käyttö vaikuttaa näkyvyyteen; jaetaan heijastimia; palkitaan paras heijastinasu
  • Talvipyöräily: toimii erityisesti, jos kouluun pyöräillään sulan maan aikana paljon. Yhteistyökumppaniksi voi pyytää vaikka paikallista pyöräilyseuraa.
  • Tempaus liikenteen vaaranpaikkojen korjaamiseksi esimerkiksi yhteistyössä vanhempainyhdistyksen kanssa

Koulumatkakortti

Jokaisen oppilaan koulumatkakorttiin saa merkinnän aina, kun tulee omin lihasvoimin kouluun.

Opettaja voi haastaa oppilaita liikkumaan koulumatkoilla enemmän kuin opettaja itse.

Koulumatkaliikuntakortin avulla voi järjestää luokkien välisen koulumatkaliikuntakilpailun. Myös luokanvalvojan koulumatkaliikkuminen otetaan kilpailussa huomioon, jolloin opettajien esimerkki on mukana.

Valtakunnalliset kampanjat

Koulu voi hyödyntää valtakunnallisia kampanjoita koulumatkaliikkumisen edistämiseen:

• Autoton päivä
  • Liikkujan viikko